OKULLARDA MOBBİNG YAYGINLAŞIYOR; ÖĞRETMENLERİN YÜZDE 67’Sİ OKUL DEĞİŞTİRMEK İSTİYOR

OKULLARDA MOBBİNG YAYGINLAŞIYOR; ÖĞRETMENLERİN YÜZDE 67’Sİ OKUL DEĞİŞTİRMEK İSTİYOR

Eğitim-İş Bursa Şubesi’nin 2144 katılımcı ile yaptığı “Okullarda Mobbing (Psikolojik Baskı) Düzeyini Ölçme Anketi”, okullarda mobbingin tahmin edildiğinden daha yaygın olarak yaşandığı ortaya koydu.

Ankete katılan eğitim çalışanlarının %51’i kişiye göre tavır belirlendiğini, %53’ü idarenin ders programı/ nöbet gibi planlamalarında ayrımcılığa tabi tutulduğunu belirtiyor. Katılımcıların %62’si kameralar veya kişiler yoluyla gözlendiğini belirtirken, %67’si bulunduğu okuldan başka bir okulda görev yapmak istiyor, %79’u ise sürekli olarak genel yorgunluk hissediyor.

Araştırma sonuçlarında öğretmenlik gibi geniş kesimlere hitap eden bir mesleğin bu yaygınlıkta bir mobbingle karşı karşıya olması, bir yandan mesleki verimi düşürürken, aynı zamanda eğitim ortamını da olumsuz etkilediği vurgulanırken şu tespitlere yer verildi:

“Giderek yaygınlaşan mobbing nedeniyle işyeri barışı bozulmakta, öğretmen motivasyonu düşmektedir. Ülkemizde öğretmenlerin bu derece yüksek oranlarda mobbingle karşı karşıya olması, mobbinge karşı acil bir eylem planının uygulamaya alınmasını zorunlu kılmaktadır. Mobbing, öğretmenlerin mesleki anlamda kendilerini göstermelerini ve kurum içinde sağlıklı iletişim kurmalarını engellemekte, aile yaşantılarına kadar uzanan sosyal ilişkilerini olumsuz etkilemekte, mesleki saygınlıklarının azalmasına neden olmakta, yaşam kalitesini ve sağlığını olumsuz etkilemektedir.

Yapılan mobbing ölçme çalışması, mobbingin çoğunlukla düşey doğrultuda, amirler tarafından uygulandığını göstermektedir. Görevi başındaki on binlerce okul yöneticisinin mobbing konusunda sıkı bir eğitimden geçirilmesi için çalışmalar acilen başlatılmalıdır. Okul içinde gerekli iletişimleri sağlayamayan, çalışanlar üzerinde otorite kurmak için sıklıkla mobbinge başvuran idareciler bu görevlerden uzaklaştırılmalıdır.

Taleplerimiz:

1. Okul içi ders programı / nöbet çizelgesi gibi görevlendirmelerin yapılması belirli

kurallara bağlanmalıdır.

2. Okullarda, çoğunlukla da müdür odalarında bulunan ekranlarla güvenlik kamerası

aracılığıyla öğretmenlerin takip edilmesi durumuna son verilmeli, yönetici

odalarındaki bu ekranlar kaldırılmalı, güvenlik kameraları personeli izlemek için değil,

amacına uygun olarak güvenlik için kullanılmalıdır.

3. Öğretmenlerin kişiliğine yönelik; azarlama, hakaret, grup içinde rencide edici

davranışlar gibi olumsuz tutumların ortadan kaldırılması için caydırıcı tedbirler

alınmalıdır.

4. İl içi tayin ve emeklilik başvurularının yoğunlaştığı okullar mercek altına alınmalı,

öğretmenlerin bu okullardan ayrılma istekleri nedenleriyle araştırılmalıdır.

5. Öğretmenlerin başarılarını ödüllendirmede sendikal ayrımcılık ortadan kaldırılmalı,

adil bir ödüllendirme sistemi kurulmalıdır.

6. Çalışanlar arasında yapılan ayrımcılık görmezden gelinmemeli, ayrımcılıkla yönetim

anlayışını benimsemiş olan idarecilerin bu davranışları engellenmelidir.

7. Öğretmen-idare arasındaki şikayet ve soruşturmaların yoğunlaştığı okullarda idareler

mercek altına alınmalıdır.

8. Öğretmenlere çeşitli adlar altında para toplatılması uygulamasına son verilmeli,

okulların kaynak ihtiyacı giderilmelidir.

9. Teftiş mekanizması adaletli işletilmeli, soruşturma süreçlerinde okul idarecilerinin

muhakkik olarak görevlendirilmesi uygulamasına son verilmelidir.

10. Öğretmenlere, sendika tercihleri konusunda zorlayıcı ya da yönlendirici tutum

sergileyen idarecilere caydırıcı yasal yaptırımlar uygulanmalıdır.

11. Görevdeki okul idarecileri mobbingin tüm sonuçları hakkında kapsamlı bir eğitimden

geçirilmeli, ilk defa idareciliğe alınmada mobbinge yönelik bilinç düzeyi ölçülmelidir.

12. Mobbingin bir suç olduğu gerçeğinden hareketle ülkemizde mobbing konusundaki

yasal eksiklikler giderilmeli, kapsamı ve uygulanacak yasal yaptırımlar belirlenmelidir.

Mobbing (psikolojik taciz) giderek yaygınlaşan bir suçtur. Yaşadığımız çağda insan onuruna yakışmayan bu olumsuzlukların ortadan kaldırılması için toplumsal bir farkındalık oluşması, caydırıcı önlemler alınması ve liyakatli yöneticilerin göreve getirilmesi kaçınılmazdır. Eğitim-İş olarak üyemiz olsun ya da olmasın, bu güne kadar olduğu gibi bu günden sonra da mobbinge maruz kalan tüm eğitim çalışanlarının yanında olmaya, onlara her türlü hukuksal ve örgütsel desteği sunmaya devam edeceğiz.

Milli Eğitim Bakanı unutmamalıdır ki, öğretmenin mutlu olmadığı bir okul ortamında dünyanın en gelişmiş eğitim programlarının bile başarı getirmesine olanak yoktur. Eğitim-İş olarak ülkemizin geleceği için eğitimin paydaşı olan tüm kişi ve kurumları, çocuklarımızın sağlıklı okul ortamına kavuşmaları, öğretmenlerimizin motivasyonunu arttırarak huzurlu okul ortamını yaratmak için mobbinge karşı duyarlı olmaya ve birlikte mücadele etmeye davet ediyoruz.”